Jorke Visser en Klaas Kuperus over herinrichting centrum

Jorke Visser, accountmanager horeca bij de gemeente Heerenveen, is al jaren de schakel tussen lokale (horeca)ondernemers en de gemeente. “Ik help ondernemers de regelgeving te begrijpen, zodat ze hun bedrijven soepel kunnen runnen,” zegt hij. Met ruim 25 jaar ervaring kent hij de uitdagingen van ondernemers goed.

 

Herinrichting centrum

Onlangs werd Jorke gevraagd om een actieve bijdrage te leveren in de voorbereidende fase van de herinrichting. “We willen het centrum aantrekkelijker maken voor ondernemers en bezoekers,” zegt hij. Jorke houdt zich bezig met overleg, planning en afstemming met betrokken ondernemers. In de voorbereiding van en tijdens de uitvoeringsfase neemt Femke de Jong deze rol over als omgevingsmanager. Zij fungeert als vast aanspreekpunt voor alle vragen en klachten die tijdens de werkzaamheden ontstaan en zorgt voor een soepele communicatie en coördinatie.

 

Klaas Kuperus: Projectmanager realisatiefase

Klaas Kuperus leidt de technische uitwerking en uitvoering van de herinrichting. “Dit is de fase waarin de omgeving overlast gaat ervaren,” zegt hij “Mijn projectteam is goed benaderbaar voor ondernemers en inwoners.” De voorbereidingen op het Gashoudersplein zijn al begonnen, maar de grootste impact komt in en rond het winkelgebied (Gemeenteplein, de Dracht, Sieverstraat, Van Harenspad, Pleinweg) en het Burgemeester Kuperusplein, waar de parkeergarage wordt gebouwd.

“Vanaf januari 2025 begint firma A. Hak met het vernieuwen van kabels en leidingen in de Dracht” vervolgt Klaas. “Na de zomer van 2025 hopen we te starten.” De voorlopige planning: september 2025 begint het werk in de Sieverstraat en het Gemeenteplein, met afronding in april 2026. Gedurende deze periode verhuist de markt tijdelijk naar het Burgemeester Kuperusplein.”

 

Focus op zaterdagmarkt en overlastbeheersing

Naast zijn rol in de voorbereidingsfase is Jorke verantwoordelijk voor de organisatie van de zaterdagmarkt. “We hebben al een traject doorlopen om de markt na de herinrichting op vrijwel dezelfde locaties terug te laten keren,” vertelt hij. Het is belangrijk dat de markt, zelfs tijdens de tijdelijke verhuizing, zichtbaar en centraal blijft.

Klaas benadrukt het belang van overlastbeheersing: “De grootste hinder voor centrumondernemers begint halverwege de zomer volgend jaar en duurt tot eind 2028, wanneer de parkeergarage op het Burgemeester Kuperusplein klaar is. We doen ons best om de bereikbaarheid van de winkels en bevoorrading goed te laten verlopen. Op de lange termijn wordt het beter.”

 

Nieuw uitstallingsbeleid

Jorke leidt daarnaast het nieuwe uitstallingsbeleid dat bij de herinrichting hoort. Samen met ondernemers en andere partijen werkt hij aan de invulling hiervan. “De betrokkenheid van ondernemers is essentieel,” benadrukt hij. “Hun input is van groot belang voor het succes van het nieuwe uitstallingenbeleid.”

 

Veranderingen in het centrum

De grootste veranderingen in het centrum zijn vergroening en nieuwe bestrating. “Het centrum krijgt een heel andere uitstraling,” zegt Klaas. “Met de herinrichting, de bouw van de parkeergarage en het ABC-complex met een cultuurkwartier en nieuwe bibliotheek zijn we over vijf jaar een stuk verder.”

Klaas voegt toe: “We doen ons best om met alle partijen rekening te houden. Steun de ondernemers, ook al is het centrum tijdelijk minder gezellig. Het is belangrijk dat de gemeente zichtbaar en betrokken is.” Hij wijst ook op andere ontwikkelingen, zoals de uitbreiding van het pand van Vögele, waar Scapino zich zal vestigen, en de nieuwbouw van de Albert Heijn, die in 2026 begint.

 

Parkeervoorzieningen

Er komen oplossingen voor het tijdelijk verlies van parkeerplaatsen in het centrum. “We hebben het Molenplein uitgebreid met 28 extra parkeerplaatsen,” zegt Klaas. “In januari 2025 richten we de parkeerplaatsen bij de Verlengde Veldschans definitief in. Dit terrein aan de noordkant van het stadion biedt op basis van het huidige beleid gratis parkeren. In de zomer van 2025 plaatsen we twee bruggen over het afwateringskanaal, zodat bezoekers via de Vlinderbuurt naar het centrum kunnen lopen en de parkeerdruk verlicht wordt.”

Klaas moedigt bezoekers aan om alternatieve vervoersmiddelen te gebruiken. “Kom vooral met de fiets naar het centrum en steun de ondernemers. Iedereen heeft hier even last van, maar het eindresultaat zal het waard zijn.”

 

Communicatie met omgeving

Femke de Jong is het vaste aanspreekpunt voor vragen en klachten en zij draagt mede bij aan een soepel proces.

Klaas benadrukt: “Er wordt op meerdere plekken tegelijk gewerkt in het centrum, wat zoveel mogelijk gecoördineerd wordt om overlast te beperken. Zo zijn we er sneller vanaf en creëren we een toekomstbestendig, groen en levendig centrum.”